Jumaat, 20 November 2009

ROSDI AMIR vs JAIS KARIM siapa yang menang ?


Semua pihak sedia maklum bahawa Perdiangan Agung Tahunan (PAT) tahun ini merupakan tahun pemilihan, seperti dalam tulisan yang lepas saya labelkan tahun penting dan pertama kali menggunapakai Akta Belia dan Pertubuhan Belia.

Maka andai saya bahawa cawangan mee segera serta calon yang ditunjuk dan beberapa lagi perkara yang menakutkan telah pun berlaku dan akan berlaku. Secara jujurnya, memang ada pertembungan diantara Rosdi Amir (RS) dan Jais Karim (JK) dalam dua jawatan penting iaitu Presiden dan Timbalan Presiden.

Khabarnya, dalam mesyuarat Ahli Majlis Tertinggi (AMT) dan Majlis Presiden (MP) tidak mendapat kata sepakat untuk berkompromi yang mana RS presiden dan JK timbalan presiden. Dikhabarkan juga tetap lawan, jadi untuk batu tenggelam dan untuk sabut timbul.

Ingin saya mengimbau cerita silam yang ramai diantara perwakilan tidak mengetahuinya atau terlupa. Bermula dengan PAT tahun 1994 dimana GPMS tidak persidangan kerana dikatakan ada cawangan yang tidak sah wujud dalam mesyuarat tersebut.

Seingat saya ketika itu saya salah seorang Jawatankuasa Pentauliahan yang mentauliahkan semua cawangan serta ahli yang hadir. Tanpa disedari berlakunya kesilapan teknikal iaitu dikatakn terdapat perwakilan berusia 12 tahun.

Ketika itu, pertandingan Presiden diantara Dr Nordin Kardi dan Suhaimi Ibrahim. Juga terdapat yang menipu soal masa kedatangannya dengan alasan mereka datang dan daftar awal tetapin tidak masuk dewan persidangan kerana ada urusan lain. Kita saya menyaksikan Dr Nordin Kardi menangis atas sikap rakan seperjuangan mereka.

Kerana rasa tidak puas hati dengan kekalahn tipis Suhaimi Ibrahim maka keesokan harinya satu laporan polis yelah dibuat dan Pendaftar Pertubuan (ROS) membatalkan mesyuarat tersebut. Dalam usaha menyelesaikan perkara ini, bermacam usaha dilakukan sehingga melarikan daftar keahlian dan sebagainya.

Puncanya adalah kalah dan tidak puashati, maka kepentingan keseluruhan kepentingan Melayu digadaikan oleh mereka yang saya labelkan sebagai tidak berhati perut. Selain itu, GPMS mencipta sejarah juga dengan 2 persidangan serentak di Bangi pada penghujung 2005.

Jadi terdapat 2 presiden dan bergaduh besar bunyi, saya masih punya gambar insiden tersebut. Ini semua adalah kerana tidak puas hati serta percaturan seorang dua dalam pentadbiran tertinggi dan mereka disebalik tabir atau tangan-tangan ajaib.

Saya sebagai ahli yang lebih 15 tahun bersama GPMS, tolonglah jangan gadaikan nasib agama, bangsa dan negara hanya kerana tidak puas hati dan tidak boleh menerima hakikat atas kekalahan tersebut.

Ingat pilih atas kemampuan bukan atas ikutan dan sogokan, yang kalah terimalah kelahan tersebut manakala yang menang jangan terus angkuh dan hilang pertimbangan. Apa kata ahli perlu didengar kerana tiada ahli jawatan anda juga akan hilang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan